Siirry sisältöön

Vastuullisuus tekstiili- muotialan koulutus kiinnosti Turussa

Turun ammattikorkeakoulun ja Turun ammatti-instituutin yhdessä toteuttamaan Vastuullisuus tekstiili- ja muotialalla osaajakoulutukseen oli yhteensä 49 hakijaa, joista 35 % oli Turusta. Kaukaisimmat hakijat olivat Oulusta ja Joensuusta.

Elimme taannoin jännittäviä hetki, kun avasimme haun Turun Ammattikorkeakoulun ja Turun Ammatti-instituutin yhdessä toteuttamaan Vastuullisuus tekstiili- ja muotialalla osaajakoulutukseen, koska koulutuksen ollessa uusi, oli vaikea arvioida hakijamääriä ennakkoon.

Toki, olimme tehneet ennakkotehtävämme ja selvittäneet, että osaajakoulutukselle näyttäisi olevan tarvetta. Koulutuksen sisällöt suunniteltiin vastaamaan Suomen Tekstiili ja Muodin (STJM) vuonna 2022 tekemän osaamiskartoituksen esiin nostamiin tekstiili- ja muotialan merkittävimpiin haasteisiin, kuten tuotekehitys- ja laadunhallintaosaamiseen. Kun laadimme hankehakemusta, niin yhdistimme molempien oppilaitosten parhaat puolet ammattikorkeakoulun teorialähtöisen työelämäkehittämisen ja ammatti-instituutin käytännön tietotaidon, ja näin saimme luotua uudenlaisen opintokokonaisuuden.

 

Aktiivinen mainoskampanja toi tuloksia

Hyvän sisällön lisäksi teimme aktiivisen mainoskampanjan jossa hyödynsimme niin digitaalista markkinointia kuin henkilökohtaista myyntityötä. Ensimmäiset koulutuksen markkinointitoimenpiteet tehtiin, jo ennen kuin meillä oli edes tietoa rahoituksen varmistumisesta. Puhuimme koulutuksesta alan ihmisille eri yhteyksissä, kuten osana FINIX-hankkeen tutkimustyötä tai Joensuun junassa sattumalta tavatuille alan toimijoille.

Tämän koulutuksen mainonnassa hyödynsimme niin maksettua Facebook/Instagrrm -mainontaa, kuin hankkeeseen osallistuvien tahojen henkilökohtaisia verkostoja. Koulutusta käytiin esittelemässä niin STJMn Education toolbox -tapahtumassa tammikuussa, kuin Telavalue-konsortion tapaamisessa helmikuussa. Maksettuna mainontaa hyödynnettiin toukokuussa hakuajan lähetessä ja ollessa käynnissä. Lisäksi käytimme aktiivisesti henkilökohtaisia verkostoja jakamalla koulutusta useissa Facebook-ryhmissä, kuten Ammattina ompelu ja muissa sosiaalisen median kanavissa (Instagram, LinkedIn ja blogi). Kanavasta riippuen postauksissa, joko fiilisteltiin koulutuksen suunnitteluhetkiä tai kehotettiin hakemaan mukaan koulutukseen.

Lopuksi, kuten monessa muussakin kohtaa ei riitä, että on hyvä tuote ja nettisivut, vaan näkyvyyden eteen on tehtävä töitä, jotta tavoite saavutetaan.

Kiitämme kaikkia mukana olleita ja koulutukseen hakeneille!

PS. Klikkaa tästä hankkeen virallinen  jospa_vastuullinen_vaate -instagram tili seurantaan, niin tiedät ensimmäisenä mitä tapahtuu.

Rahoittajana Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus

Koulutus on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittama. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö